söndag 4 december 2011

Sega pepparkakscookies

Jag har tidigare gjort chokladkolakakor. De blir sådär härligt sega och "chokladiga". Nu när julen närmar sig så ville jag ge dem lite mer julkänsla. Så chokladen byttes mot pepparkakskryddor  och de sega pepparkakscookiesarna såg dagens ljus. Och, självklart, delar jag med mig av receptet.


Sega pepparkakscookies

115 g mjukt smör 
1 dl socker 
2 msk sirap 
2,25 dl mjöl 
1/2 tsk bikarbonat 
1 tsk vaniljsocker 
1 1/2 tsk pepparkakskryddor

Vispa smör, socker och sirap så att det blir krämigt för att sedan blanda i mjöl, bikarbonat, vaniljsocker och pepparkakskryddor. Rulla små bollar av degen, lägg på en plåt och platta till. Storleken bestämmer ni själv. Grädda 175 C i 12-15 minuter. Tiden kan variera beroende på storleken på kakorna. Kakorna är mjuka när ni tar ut
dem ur ugnen men kommer stelna när de svalnar.




Jag har nu bjudit både min kära granne och min kära kollega på dessa kakor och båda två tyckte att de var jättegoda. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar