måndag 12 december 2011

Pepparkakscupcakes

Ja, ni. Nu har jag varit igång och bakat igen. Jag har bakat jättemycket. Nu är det ju så att jag är helt insnöad på pepparkaksmuffins med frosting. Då heter det ju förvisso inte muffins längre utan blir då cupcakes. Cupcakesen har uppskattats av alla jag bjudit dem på, och det är många. Min kära granne, min kära vän som också är min föredetta kollega och så alla nuvarande kollegor har alla fått provsmaka. 

Så, nu tänkte jag bjuda alla här på receptet. 

Pepparkakscupcakes med cream cheese-frosting

Till pepparkaksmuffins
125 g mjukt, rumstempererat smör
2 dl socker
2 st ägg
1 1/2 dl mjölk
4,5 dl mjöl
2 tsk bakpulver
2 1/5-3 msk pepparkakskryddor

Till cream cheese-frosting
25 g mjukt, rumstempererat smör
200 g cream cheese
2 dl florsocker

Blanda smör och socker väl och rör sedan ner ett ägg i taget. Blanda mjöl, bakpulver och pepparkakskryddor för sig för att sedan röra ner det och mjölken. Smeten räcker till ca 12 st muffins eller ca 40 st minimuffins. Grädda i 175 C i ca 20 min för muffinsen och 10 min för minimuffinsen. 

Frostingen är superlätt att göra. Vispa ihop smör och cream cheese väl och vispa sedan ner florsockret.

Frostingen är inte så söt så den passar till väldigt mycket. Den är t.ex. även väldigt god till morotskaka. Jag spritsar gärna på frostingen och dekorerar med pärl- och glitterströssel. Cupcakesen är ganska så mättande så de normalstora muffinsen kan bli lite för mycket ibland, då är minimuffinsen alldeles lagom. Frostingen går också alldeles utmärkt att ha i kylen några dagar, perfekt så här i juletid då fikastunderna med nära och kära gärna avlöser varandra. 

Såhär blev cupcakesen jag bjöd kollegorna på idag.




2 kommentarer: