lördag 14 januari 2012

Kokostoppar

Nu har jag bakat igen. Denna gången hade jag sällskap av min kära mamma som skulle baka kokostoppar då mina föräldrar ska ha gäster i veckan. Kokostoppar är väl egentligen ingen favorit hos mig men jag tänkte ändå att alla ni som gillar kokostoppar skulle få ta del av mammas recept.

Kokostoppar

50 g smör
1 dl socker
2 ägg
200 g kokosflingor

Börja med att smälta smöret och låt det svalna. Det ska vara rumstempererat när det rörs samman med de övriga ingredienserna. Blanda socker och ägg men vispa det ej. Tillsätt sedan det rumstempererade smöret och kokosflingorna. Ingredienserna ska blandas väl så att alla kokosflingor blir fuktiga. Låt smeten stå kallt i ca 30 min så att den sätter sig lite. När smeten är kall är det också lättare att forma kokostopparna. Forma topparna i valfri storlek på en en plåt med bakplåtspapper. Vi fick ca 20 st kokostoppar på en sats. Grädda dem mitt i ugnen i ca 15-18 minuten i 175 C.

Ogräddade på plåten...


...alldeles nygräddade...


...och upplagda. Nu blir det fika! 

5 kommentarer:

  1. Det ser gott ut! Jag brukar också göra kokostoppar ibland. kram Sandra

    SvaraRadera
  2. Hej!
    TACK för all dina gulliga kommentarer hos mig :) Jag blir SÅ glad!
    Vilken fin blogg du har, såklart vill jag följa den :)
    Absolut, jag ska lägga upp en tutorial...

    Ha en härlig helg!
    /Mia

    SvaraRadera
  3. Mmmm mums kokostoppar är ju såå gott :)

    Ha de gott.
    Kram Gurkiss

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det gott. Kanske till och med farligt gott. Man nöjer sig ju sällan med en. =)

      Kram

      Radera