söndag 29 juli 2012

Lördagens festivalhäng

Lördagens festivalhäng var det absolut bästa trots att det kanske inte började så bra. Det första jag fick göra under festivalens sista dag var nämligen att köpa allergimedicin då jag fullkomligt höll på att krevera av kittel i halsen och nysningar. Efter medikamenter, en flaska Cola Zero och lite lyssnande på punkbandet (?) 1991:900 så var det dags att gå vidare. 


Med ett gäng godisremmar i väskan (jag kunde bara inte motstå dem) så knallade vi vidare in mot city med siktet inställt på langos. Regnet hängde stundtals i luften, det kom till och med några droppar men då flydde vi festivalen och hängde inomhus istället. När molnen lättat styrde vi åter kosan ut i folkvimlet. Efter en snabb koll i programmet så hade vi en plan för kvällen. Först filmquiz på Röda Kvarn och sen en konsert med underbara Anna Hertzman  i Grytan.  


På vägen till Röda Kvarn såg vi att dörrarna till Mariakyrkan stod öppna. Emma var inte svårövertalad utan vi smög in för att lyssna på den härliga gospelsången. Efter att ha njutit av tonerna en stund var det dags att bege sig av men inte utan att tända ett ljus för alla nära och kära som inte längre finns hos oss.




Vi ställde nu kursen mot Röda Kvarn och deras filmquiz som hölls i ett, för mig, känt ansikte. Det gick väl så där för oss men vi är riktigt nöjda för vi trodde att det skulle gå betydligt sämre. 10 p av 20 möjliga och det är vi riktigt nöjda med!




Nu till kvällens höjdpunkt - konserten med Anna Hertzman i Grytan. Denna underbara kvinna men den gudomliga rösten och förmågan att skriva låtar som verkligen berör. Att välja någon av Annas låtar som favorit är då inte lätt men två av mina favoriter är "Jag vet" som hon sjunger tillsammans med Lasse Kronér och "Din röv". (Klicka på låtetiteln för att lyssna!)




Anna fick den stora äran att avsluta Helsingborgsfestivalen för mig. Bättre än så har skulle det ändå inte bli!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar