tisdag 17 juli 2012

Frukostbullar för lata dagar

Visst är det underbart att få sätta tänderna i nybakade frukostbullar på morgonen? Oftast så blir det ju att jag knallar i väg till närmsta affär eller i bästa fall konditori men ibland så händer det att jag själv ställer mig och bakar också.


En massa att göra så där på morgonkvisten vill jag ju nödvändigtvis inte ha och vad passar då bättre än att baka kalljästa bullar. Degen sätter ni kvällen innan, låter den sedan jäsa i kylen över natten för att sedan snabbt och smidigt baka ut den på morgonen.  


Frukostbullar för lata dagar

1 paket jäst
1 l kallt vatten
2 msk flytande honung
2 msk olivolja
4 tsk salt
ca 24 dl rågsikt


Blanda alla ingredienser och låt jäsa under bakduk i kylen över natten. Degen ska vara ganska kladdig så tillsätt inte förmycket mjöl. Då får ni istället torra och ganska så tråkiga bullar. Degen ska inte alls bearbetas dagen där på utan bara precis delas lagom stora bullar efter att ha stjälpts upp på mjölat bakbord. Grädda bullarna i mitten av ugnen i ca 20 min i 225 C. 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar