torsdag 21 juli 2011

Drömmar

Drömmar är det första jag har bakat i alla lägenheter jag har bott i. De är inte många till antalet, bara fyra, men jag har i alla fall hållt på traditionen. Varför det har blivit så det vet jag inte riktigt men vid nästa flytt, när den än blir, så ska det bakas drömmar igen.
Jag använder mig av ett recept med bikarbonat istället för hjorthornssalt. Drömmarna blir lika goda men får en lite annan konsistens.


Drömmar


100 g rumstempererat smör
3 dl socker
2 tsk vaniljsocker
1 dl neutral olja
1 tsk bikarbonat
ca 3,5 dl vetemjöl


Blanda samman smör, socker och vaniljsocker och tillsätt sedan oljan. Tillsätt lite i taget så går det lättast. Blanda bikarbonat och 1 dl av mjölet och tillsätt detta sedan i degen för att sedan blanda i resterande mjöl. Rulla små bollar av degen, storleken av gör du själv. Jag brukar göra den något mindre än en pingisboll. Grädda i 150 C i ca 20 min.






Det går alldeles utmärkt att förbereda degen någon timme innan fikasällskapet kommer för att sedan bara grädda av dem i ugnen. De är, precis som det mesta, som godast när de är alldeles nybakade och fortfarande lite värma.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar