lördag 30 juli 2011

Chokladkolakakor

Jag har gjort jättegoda chokladkolakakor ett par gånger nu i sommar så nu tänkte jag att jag skulle dela med mig av receptet.


Chokladkolakakor


100 g rumstempererat smör
1 dl socker
2 msk ljus sirap
2 msk kakao
2 dl vetemjöl
1/2 tsk bikarbonat
1 tsk vaniljsocker


Vispa smör, socker och sirap pösigt och blanda samman de torra ingredienserna i en separat skål för att sedan blanda samman de de i smör-, socker- och sirapsblandningen. När allt blandats så ta degen ur skålen och rulla till två längder och lägg på en plåt med bakplåtspapper på. Tryck till längderna, antingen med en gaffel eller med fingrarna. Grädda i 175 C i 15-20 min. Låt längderna svalna lite, inte helt, på plåten och skär sedan dem diagonalt.


Dessa småkakor blir lite sådär lagom sega men väldigt goda. Ett litet tips är att t.ex. blanda i Non-Stop eller Daim. Det blir mumsigt det också!
Gör du dubbel sats så kan du få längderna ganska så breda på plåten och när du sedan gräddar dem så flyter de ut lite till. Genom att då skära dem diagonalt så får du långa kakor som kan vara snygga att servera i t.ex. ett caféglas eller i en lång kopp.

1 kommentar:

  1. Hejsan de där lät mumsiga minsann.

    Har haft fullt upp i veckan med jobb så tyvärr har jag inte fått iväg paketet till dig än. Men jag ska iväg med det i helgen så nästa v kan du njuta av med din granne :)

    Ha en toppen kväll
    Kram Camilla

    SvaraRadera