lördag 16 april 2011

Kladdkakemuffins

Jag har gjort jättemumsiga kladdkakemuffins och jag tänkte att jag skulle dela med mig av receptet. För att kunna göra dessa behöver du en muffinsplåt i teflon annars så flyter muffinsen ut ur formarna.


Kladdkakemuffins (ca 15 st)


100 g smör
2 st ägg
2,5 dl socker
1,5 tsk vaniljsocker
1 krm salt
4 msk kakao
2 dl vetemjöl
0,5 tsk bakpulver


Förbered muffinsplåten med att sätta i muffins- eller bullformar. Jag själv tycker att det är extra kul när man får tag på formar i olika färger eller med olika mönster. Smält smöret på låg temperatur och låt det svalna. Det får gärna vara rumstempererat när det rörs samman med de andra ingredienserna. Vispa ägg och socker pösigt och tillsätt sedan de torra ingredienserna och avsluta med det smälta smöret. Grädda i 200 C i ca 10 min.


Godast är dem när man serverar dem nygjorda tillsammans med vispad grädde men de går också alldeles utmärkt att frysa. Ta då gärna fram dem en stund innan så att de hinner tina för att sedan precis innan fikan värma dem i micron i några sekunder för att få den nygjorda känslan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar